۱۲ آگوست؛ روز جهانی نوجوان گرامی باد

21 مرداد 1397

۱۲آگوست (٢١ مرداد) “روز جهانی نوجوان” است. از سال‌ها پیش، سازمان ملل متحد این روز را “روز نوجوان” نام نهاده است تا اهمیت سال‌های نوجوانی نزد بزرگ‌ترها به‌ویژه خانواده‌ها، برنامه‌ریزان و مسئولان هر جامعه فراموش نشود. اما چه شد که سازمان ملل تصمیم گرفت روزی را به نام نوجوانان جهان اعلام کند؟
همه چیز از سال ١٩۶۵ در یکی از جلسه‌های مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد. در این زمان، نمایندگان کشورها در سازمان ملل به اهمیت نقش نیروها و باورهای نوجوانان در توسعه جامعه‌های انسانی پی برده بودند و به همین سبب یک بیانیه به نام “بیانیه ترویج مفاهیم صلح، احترام متقابل و پذیرش دیدگاه‌های دیگر انسان‌ها برای نوجوانان”، منتشر کردند.
دو دهه پس از انتشار این بیانیه، سازمان ملل، سال ١٩٨۵ را “سال جهانی نوجوانان: توسعه، مشارکت و صلح” نامید. این نام‌گذاری توجه جهانیان را بیش‌تر از پیش به اهمیت نقش نوجوانان در ترویج این مفاهیم و به‌کارگیری آن‌ها در جامعه آینده متوجه کرد.
در سال ١٩٩۵ و ده سال پس از سال جهانی نوجوان، سازمان ملل تعهداتش در ارتباط با نوجوان‌ها را گسترش داد و به مشکلات این بخش از جامعه در هزاره‌ی پیشِ رو پرداخت.
نتیجه، راهکاری بود که به نام “برنامه جهانی اقدام برای نوجوانان تا سال ٢٠٠٠ و پس از آن”، (World Programme of Action for Youth to the Year 2000 and Beyond)، منتشر شد و دردسترس همگان قرار گرفت.
“برنامه جهانی اقدام برای نوجوانان تا سال ٢٠٠٠ و پس از آن” در “دیوان سیاست‌گذاری اجتماعی و توسعه”(DSPD) سازمان ملل، برای آگاه کردن جامعه انسانی از شرایط زیست و حقوق و آرزوهای نوجوانان تنظیم شده و هم‌زمان می‌کوشد نوجوانان را به‌عنوان بخشی فعال در تصمیم‌گیری کشورها برای دستیابی به صلح و توسعه جهانی وارد کند.
نام‌گذاری روزی جهانی برای نوجوانان هم بخشی از همین برنامه است. مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه خود در دسامبر (دی ماه) سال ١٩٩٩، پیشنهاد گردهمایی جهانی “وزیران مسوول امور نوجوانان” را برای نام‌گذاری روزی به نام نوجوانان پذیرفت و ١٢ آگوست، روزی که این وزیران در لیسبن پرتقال گردهم آمده بودند را برای گرامی داشت جهانی نوجوانان برگزید.
پس از نام‌گذاری این روز، سازمان ملل کشورها را به انجام فعالیت‌های آگاهی‌بخش درباره اهمیت دادن به نوجوان‌ها و حقوق آنان با توجه به برنامه‌ی جهانی اقدام برای نوجوانان تا سال ٢٠٠٠ و پس از آن فراخواند.
هم اکنون نیز سازمان ملل در گزارشی سالانه به بررسی شرایط زندگی نوجوانان جهان و مسایل آن‌ها با توجه به موضوع روز جهانی نوجوان می پردازد و می‌کوشد برای برطرف کردن آن‌ها راهکارهایی جهانی پیشنهاد کند.
روز جهانی نوجوان به‌طور رسمی از سال ٢٠٠٠ برگزار می‌شود و هر سال یکی از مسایل مهم مربوط به نوجوانان را به‌عنوان موضوع روز جهانی نوجوان مطرح می‌کند. شعار امسال برای این روز، «فضایی امن برای نوجوانان» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.