زادروز آنتوان دوسنت اگزوپری

7 تیر 1397

‍‍ ‍‍ آنتوان دو سنت اگزوپری، خلبان و نویسنده‌ی «شازده کوچولو»، یکی از شاهکارهای ادبیات کودکان است. سنت اگزوپری، فرزند سوم ژان دو سنت اگزوپری در سال ۱۹۰۰ در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد.
اگزوپری، نوشتن و سرودن را از دوران تحصیل آغاز کرد. در ۱۹۲۵ داستان کوتاهی از او به نام «مانون» در یکی از مجله‌های پاریس منتشر شد.
آن‌چه که ذوق نویسندگی و شاعری را در او بارور ساخت، پرواز و آشنایی با سرزمین و فرهنگ‌های گوناگون بود.
«پیک جنوب» ره‌آورد حضور او در میان قبیله‌های صحرانشین «مور» در جنوب مراکش و «زمین انسان‌ها» و «پرواز شبانه» ره‌آورد سفرش به آمریکای جنوبی است.
«پرواز شبانه» برنده‌ی جایزه‌ی فمینا شد و آندره ژید، نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی آن را ستایش کرد.
«زمین انسان‌ها» نیز در سال ۱۹۳۹ از سوی فرهنگستان فرانسه جایزه‌ی ملی کتاب را از آن خود کرد.
در سال ۱۹۴۰، اگزوپری به آمریکا رفت و در دوران اقامتش در نیویورک زندگی خود را در قالب داستان «خلبان جنگی» منتشر کرد. کتاب کوچک او با عنوان «نامه به یک گروگان» در سال ۱۹۴۳ به چاپ رسید.
شاهکار سنت اگزوپری «شازده کوچولو» در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. او نوشتن «شازده کوچولو» را از سال ۱۹۴۱ آغاز کرد و با آبرنگ و مداد آن را تصویرگری کرد.
این اثر یکی از مهم‌ترین آثار او به‌شمار می‌رود که در سده‌ی بیستم میلادی در رده‌ی سومین کتاب پُرخواننده‌ی جهان قرار گرفت.
«شازده کوچولو» کتابی است هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان. بیش‌تر منتقدان بر این باورند که «شازده کوچولو» معنایی فلسفی و سمبولیک دارد.
شخصیت اصلی داستان کودکی است همیشه کودک، که رفتارآدم بزرگ‌ها را نقد می‌کند و راز دانایی انسان را بر راوی آشکار می‌کند، چنان که روباه به او آموخت: «تنها با چشم دل می‌توان خوب دید، آن‌چه اصل است از دیده پنهان است.»
هم‌زمان با پایان جنگ، «شازده کوچولو» به بیش‌تر زبان‌های اروپایی ترجمه شده بود.
در نیمه‌ی سده‌ی بیستم در تمام دنیا شناخته شده بود و به ۱۰۲ زبان دنیا ترجمه شد.
آنتوان دو سنت اگزوپری در ۲۱ ژوئیه ۱۹۴۴ برای پرواز اکتشافی بر فراز فرانسه از جزیره‌ی کرس در دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پس از آن، برای همیشه ناپدید شد. در اواخر سده‌ی بیستم لاشه هواپیمای او را پیدا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.